Хто бажає благовгодити Богові та стати спадкоємцем Божим по вірі, щоб
йому наректися і сином Божим, народженим від Духа Святого, той передо
всім, ввзявшись за великодушність і терпіння, повинен мужньо переносити
скорботи, які трапляються з ним, біди та нестатки, - чи будуть це
тілесні хвороби і страждання, чи безчестя і образи від людей, чи різні
невидимі скорботи, які наводять на душу лукаві духи з наміром привести
її в розслаблення, недбальство і нетерпеливість, а тим перешкодити їй
увійти в життя; наводять же за Божим допустом, який допускає кожній
душі бути спокушуваній різними скорботами, щоб явними стали ті, хто
любить Бога всією душею, як мужньо вони переносять все, що наводить
лукавий і не втрачають уповання на Бога, але завжди за благодаттю з
вірою і великим терпінням очікують порятунку; тому стають здатними
витримати будь-яку спокусу, і таким чином, отримавши обітницю, стають
гідними царства.
Тому
душа, слідуючи слову Господньому, повинна згідно з написаним, щодня
брати на себе хрест свій (Мт.10:38), тобто, бути готовою потерпіти для
Христа будь-яку скорботу і будь-яку спокусу, чи то явну, чи таємну, і в
Господі завжди утверджуватися упованням, тому що в Його владі, щоб
душа, за Його допустом, піддавалася скорботі, і Ним же була визволена
від будь-якої спокуси і скорботи. А якщо душа не мужається і не
переносить з твердістю будь-якої спокуси і будь-якої скорботи, а
засмучується, журиться, обурюється, тривожиться і не дбає про подвиг,
або навіть впадає у відчай, ніби вже нема надії на порятунок (втягти ж
душу в зневіру і недбальство є хитрість того ж лукавого): то така душа,
не зберігши в собі уповання, яке з безсумнівною вірою очікує милості
Божої, звичайно, не робиться достойною життя, тому що не послідувала
всім святим і не ходила слідами Господніми.
Дивися ж і
спостерігай, як давні отці, патріархи, Пророки, Апостоли й мученики,
пройшовши цей шлях скорбот і спокус, змогли догодити тим Богові; мужньо
перетерпівши всякі спокуси і всякі скорботи, в скрутних положеннях
радувалися, в упованні на очікувану винагороду, як говориться в
Писанні: як приступаєш служити Господеві, приготуй свою душу на
спокуси. Будь серцем праведний і постійний, а в нещасті - не бентежся.
(Сир.2:1.2). І Апостол також говорить: Коли ж вас виховано без
картання, - якого всі зазнають, - то ви незаконновроджені, а не сини.
(Євр.12:8); і ще в іншому місці: все, що трапляється з тобою приймай за
благо, знаючи, що нічого не буває без Бога. І Господь говорить:
Блаженні ви, коли вас будуть зневажати, гонити та виговорювати всяке
лихо на вас, обмовляючи мене ради. Радійте й веселіться, бо нагорода
ваша велика на небі. (Мт.5:11-12). І ще: Блаженні переслідувані за
правду, бо їхнє Царство Небесне (Мт.5:10). Розуміються ж гнані чи явно
від людей, чи таємно від лукавих духів; тому що вони протиборствують
душі, що любить Бога, втягують її в різні скорботи, щоб перешкодити їй
ввійти в життя. Піддаємося гнанню разом і для того, щоб перетерпінням
всякої скорботи, збереженням уповання до кінця і засвідченням, що душі
чекають порятунку, хоч були вони спокушені, дійсно люблять Бога.
Навпаки, душа, яка сумує, недбайлива і слаба в надії виявиться не
спарвді люблячою Бога. Різні ж скорботи і спокуси показують, які душі
гідні і які негідні, які мають віру, надію і терпіння і які не мають;
так що, якщо душі виявляться в усьому бездоганними, вірними і гідними,
перетерплять до кінця і збережуть уповання віри, то, сподобившись
порятунку по благодаті, по всій справедливості, стануть вони
спадкоємицями царства.
Тому кожна душа, яка бажає вгодити
Богові, передо всім нехай зберігає мужнє терпіння й уповання; в такому
випадку зможе вона протистояти будь-якому повстанню лукавого і
скорботи. Бо Бог не попускає душі, яка уповає на Нього і терпеливій,
бути спокушуваною в такій мірі, щоб дійти їй до відчаю і впасти в такі
спокуси і скорботи, яких не може вона перенести, як говорить Апостол:
Бог вірний: він не допустить, щоб вас спокушувано над вашу
спроможність, але разом із спокусою дасть вам змогу її перенести.
(1Кор.10:13); тому що лукавий не в такій мірі спокушає душу і придушує
скорботою, в якій хоче, але в якій попущено йому Богом. Тільки душа,
переносячи мужньо, нехай тримається уповання по вірі, очікуючи від Бога
помочі і заступництва; і неможливо, щоб вона була залишена. Навпаки,
наскільки більше подвизається душа, прибігаючи до Бога з вірою і
надією, і безсумнівно очікуючи від Нього помочі і порятунку, тим
скоріше рятує її Господь від всякої одержимої її скорботи. Тому що Він
знає, скільки душа повинна піддаватися випробуванню і спокусі, -
стільки й попускає: тільки б вона перебувала терпеливою до кінця і не
засоромилася, як сказано: утиск виробляє терпеливість, терпеливість -
досвід, а досвід - надію. Надія ж не засоромить (Рим.5:3-5). І ще: як
слуг Божих, у великій терпеливості, скорботах, у нуждах, у тіснотах і
т.д. (2Кор.6:4). І Господь говорить: хто витриває до кінця, той
спасеться (Мт.10:22); і ще: Вашим стражданням ви спасете душі свої.
(Лк.21:19). І в іншому місці говорить: Чи зазнав хтось ганьби,
довірявши Господеві? Чи був хтось полишений, страхавшись його? Чи,
взивавши до нього, був хтось від нього погорджений? (Сир.2:10)?
Навіть
люди, які не багато смислять і розуміють, вміють випробувати і
розрізнити, яку вагу і багаж може нести кожна тварина, наприклад,
віслюк чи верблюд, і такий тягар кладуть по силах тварини. Якщо гончар,
виготовивши посудини, не покладе їх до печі, щоб обпечені ствердли, то
не будуть вони придатними до вжитку людям; але знає він, скільки часу
потрібно тримати їх у вогні, поки не стануть відповідними, і не залишає
їх в печі більше належного часу, щоб не лишилися недоробленими і
негожими до вжитку. Отже, якщо люди в розмірковуванні про тлінне і
видиме мають стільки розбірливості й знання, то наскільки більше Бог,
незбагненний у віданні і розумінні, досконала Премудрість, знає,
скільки мають потреби у випробуваннях і спокусах душі, які бажають
вгодити Йому і жадають отримати вічне життя, щоб, таким чином, мужньо,
з готовністю і з упованням, перетерпівши будь-яку скорботу до кінця,
потім вже зробитися ним бездоганними і здатними до одержання небесного
царства?
Як прядиво не буває придатним для
того, щоб прясти з нього дуже тонкі нитки, якщо не тріпають його багато
разів, і чим більше б`ють його, тим воно робиться чистішим і
придатнішим для того, щоб прясти, так і боголюбива душа, піддаючись
багатьом випробуванням та спокусам і мужньо перетерплюючи скорботи,
робиться чистішою і придатнішою для духовного вдосконалення, і нарешті
удостоюється успадкувати небесну область царства. Як щойно виготовлена
посудина щойно кинута у вогонь, непридатна ще для вживання людям; чи,
як дитинка не здатна до справ мирських, тому що не будує міст, не може
ні садити, ні сіяти, ні зробити іншої якоїсь мирської справи; бо вона
ще дитина: так і душі, які стали причасними Божої благодаті, з причини
дитинства їхнього, благодаттю Господньою залишаються в спокої духу, ще
не випробувані від лукавих духів різними спокусами і скорботами, в яких
виявляється терпіння; але є поки що дитячими, і скажу так: непридатними
для царства, як сказано: бо кого Господь любить, того карає, і б`є
кожного сина, якого приймає (Євр. 12:6). Таким чином скорботи і спокуси
корисні людині, роблять душу бездоганною і твердою, якщо вона мужньо,
охоче, з довірою до Бога і з упованням переносить все, що трапляється,
з бузсумнівною вірою очікуючи порятунку від Господа і милості Його. І
їй неможливо не одержати обітниці Духа і порятунку від порочних
пристрастей: але сподобиться вона цього, як бездоганна і вірна в
терпінні, яка до кінця зберегла уповання на Господа.
Святі
мученики, як бачимо, терпіли багато мук і, наближаючись до смерті, з
упованням на Господа встояли в доброму визнанні, і таким чином,
виявившись бездоганними, сподобилися отримати вінці правди. І які
перенесли більше мук, притому важчих, ті придбали більшу славу і
відвагу перед Богом; а які злякавшись скорбот і бичувань, відступили
від віри, не встоявши до кінця в доброму визнанні, ті виявляються
боягузливими і засоромленими, і тут, і в день суду. Так само й душі,
які піддаються скорботам для випробування, невидимо і неоднаково мучені
лукавими духами, як таємно, внутрішньою тяготою скорбот, чи лукавими
помислами, так явно, тілесними стражданнями, - якщо будуть мужньо
терпіти, зберігати уповання і чекати винагороди від Господа, то
сподобляться вінців правди, маючи всередині себе той же порятунок, і в
день суду придбають однакову з мучениками відвагу перед Богом. Бо
однакові муки в скорботах, які одні терплять на хресті, інші ж від
лукавих духів, які на них діють. І чим більші терплять скорботи і
напади від лукавого, до кінця зберігаючи уповання, тим більшу
здобувають собі славу в Бога. І тут ще, по упованню своєї надії, будуть
вони врятовані, і сподобляться розрад Духа, і там стануть спадкоємцями
вічних благ і царства. А які душі піддаються боязні і страхові, не
витерпівши скорбот, навіть доходять до недбальства, нетерпеливості і
розпачу, звертають з праведного шляху, і не очікують до кінця
Господньої милості; ті, виявившись неправедними, як зможуть ожержати
вічне життя? Бо всяка душа, заради Господа за нас померлого, до самої
смерті є зобов`язана бути великодушною, терпіти до кінця і зберігати
упованне на Нього, щоб таким чином сподобитися вічного спасіння.
Бо
всі, хто бажає цілком позбутися вічної геєни, в якій мучаться грішники,
і одержати вічне царство, тут постійно терплять геєнські скорботи, з
причини спокус, які наводить лукавий. І якщо до кінця терплять, з вірою
очікуючи Господньої милості, то благодаттю рятуються від спокус і
скорбот, удостоюються внутрішнього спілкування зі Святим Духом, а там
позбудуться вічної геєни і успадковують вічне царство Господнє. Сам
Господь означив, щоб такий був шлях, який веде до життя, згідно з
написаним: вузький і тісний ; тому мало тих, що йдуть ним (Мт.7:14).
Отже , оскільки така є в нас надія
і такі дані обітниці правдивим Богом, то мужньо будемо переносити всяке
повстання лукавого і всяку скорботу, в упованні на приготоване нам на
небесах. Бо які б скорботи не терпіли ми заради Господа: чи можна їх
якось порівняти з майбутнім, обіцяним нам, вічним життям чи з розрадою
Святого Духа, яка зверху подається душам, що терплять, чи із
звільненням від гріховної пітьми і з тими довгами, які лежать на нас
від безлічі гріхів наших, як сказано: Коли ж Господь нас судить, він
нас тим поправляє, щоб не були ми засуджені зо світом (1Кор.11:32); і
ще: страждання нинішнього часу негідні майбутньої слави, яка має нам
з`явитися. (Рим.8:18). Як мужні воїни будемо готові вмерти за Царя
свого. Коли були ми в світі, коли займалися справами житейськими, тоді
не терпіли стільки, не піддавалися таким скорботам: а тепер, оскільки
зважилися ми догоджати Господеві, вибудовує на нас лукавий такі
повстання, і спокуси, і скорботи. Бачиш, що терпимо ми заради Господа,
тому що лукавий заздрить нам, заміряється звернути з шляху життя,
привести в розслаблення і недбальство, щоб, догодивши Богові, не
спаслися ми. Отже, скільки б не повставав на нас лукавий, в терпінні
можемо знайти мужність. Якщо будемо тверді, ревні, готові, давши
обітницю, терпіти навіть до смерті по упованню на Христа; то всі
підступи ворогів знищаться; тому що нашим захисником і заступником -
Христос, Який і нам скорбним і уповаючим на Нього дає терпіння, і їх
осоромлює, між тим як від Господа приймемо ми за труди нагороду, тобто,
царство. Будемо подібні до ковадла; якщо й б`ють нас, то не покажемо на
собі від бичів і спокус навіть слідів розслаблення, недбальства і
зневіри. Приймаючи на себе удари, піддаючись гонінню, будемо перемагати
супротивника терпінням. Бо так і Господь наш вчинив подвиг цей: битий,
зневажуваний, гнаний, осміяний, запльований, нарешті, зраджений Він
беззаконними безчесною смертю на хресті; і все це перетерпів нашого
заради спасіння, залишивши нам зразок життя, щоб яким шляхом скорботи,
спокуси і смерті йшов Він, таким самим шляхом йшли істинно віруючі в
Нього і бажаючі бути співспадкоємцями Йому, щоб, як він після багатьох
страждань, вмерши потім на хресті, розп`ятий переміг і умертвлений
умертвив і засудив гріх, плоттю скинувши супротивні сили, як сказано:
роззброївши начала і власті на хресті , виставив їх на видовище,
перемігши їх у ньому (Кол.2:15), так і ми мужньо і охоче, навіть до
смерті, перетерплюючи всяке повстання лукавого і всяку скорботу, якщо
протистанемо супротивникові вірою, терпінням і упованням на Господа, то
зробившись через це бездоганними, і тут сподобилися Його порятунку, і
сповнилися святині Духу, і там стали спадкоємцями вічного життя; тому
що в духовній боротьбі перемога над супротивником здобувається
стражданнями і смертю. З готовністю стражденні і умертвлені заради
Господа, переможемо ми супротивника. Тому всяку скорботу і всі спокуси
вважайте не важкими і жорстокими, а легкими. Станемо ж проти всякого
повстання ворога, з любов`ю маючи завжди перед очима смерть для
Господа; і як сказав Господь, щодня піднямаючи на себе хрест, тобто,
смерть, будемо йти за Ним, і з легкістю переносити всяку скорботу як
таємну, так і явну. Бо якщо очікуємо перетерпіти смерть за Господа і з
бажанням маємо її завжди перед очима, то з наскільки більшою легкістю,
охотою і радісно перетерпимо скорботи, які б важкі вони не були. Бо,
якщо з нетерпеливістю вважаємо скорботи важкими і обтяжними, то це
тому, що не маємо перед очима смерті для Господа, і думка не завжди
спрямована до Нього з любов`ю. Хто прагне бути спадкоємцем Христовим,
той згідно з цим нехай прагне й постраждати, як постраждав Христос. В
тому і пізнаються люблячі Христа, що будь-яку скорботу, яка їх
зустрічає, переносять мужньо і з готовністю, з упованням на Христа.
Отже, будемо молити Господа, щоб Він дав нам розуміння до пізнання волі
Його і до ревного виконання її з терпінням і великодушністю в радості,
яку сам Він дарує нам, зміцнивши нас на всяке благоугодне діло, щоб,
виявившись бездоганними і гідними Його, отримали ми вічне спасіння в
Христі Ісусі, Господі нашому. Йому слава, держава і сила на віки віків!
Амінь.
Чим будуть хвалитися люди недбайливі, ледачі і байдужі ?
Невже своєю зніженістю , безтурботністю і погибеллю ? Горе їм, що
збайдужіли. Прийдіть, друзі мої, прикладемо старання; прийдіть,
припадемо до Бога: будемо невідступно плакати і проливати перед Ним
сльози, щоб подарував нам душевне просвічення. Зрозумійте підступи
ворога і супротивника нашого, цього ненависника добра, який влаштовує
нам на шляху заміри і спокуси, шкоду любостяжательності, звеличування
віку цього, плотське задоволення, а також очікування довговічної
тривалості теперішнього життя, страх подвигів, лінь до молитви, сон під
час псалмоспіву і плотський спокій. Наскільки він старанний, настільки
ми недбайливі і безтурботні; наскільки він підступний, настільки ми
недбалі, знаючи, що дні наші скорочені, що настав час, і Господь слави
гряде в благоліпності краси Своєї, з страшними силами царства Свого,
відплатити кожному за ділами його. Боюся, брати мої, щоб на нас не
сповнилося слово Господнє: багато прийде зо сходу й заходу і півночі і
моря, і засядуть з Авраамом, Ісааком та Яковом у Царстві Небеснім. Ви ж
будете викинуті геть (Мт .8:11, 12).
Благаю Тебе, Христе, світло
істини, народження Благословенного Отця, образ і сяйво іпостасі Його,
що сидить праворуч величі Його, незбагненний Син, недослідимий Христос,
недовідомий Бог, хвала і радість тих, хто любить Тебе, життя моє,
Христе, спаси мене грішного у царстві Твоєму і не воздай мені за ділами
моїми, але спаси мене за благодаттю Твоєю і ущедри мене по благоутробію
Твоєму. Бо Ти благословенний і препрославлений на віки віків! Амінь.
Преподобний Єфрем Сирин
|