Лукавий диявол, після вирішальної над ним перемоги, сів і нарікав сам на себе з плачем і говорив:
"Біда мені! На що я піддався, нещасний? Як покинув битву,
поступившися перемогою над собою? Проте, сам я став винуватцем цієї
ганьби, надовго затіявши з ними боротьбу. Переможеному у першій та
другій битві, потрібно було б мені негайно схаменутися, що з ними
Христос. А тепер, погнавшись за перемогою над святими, збільшив я
тільки, собі на ганьбу, їхню нагороду, і переможений відступив з
великим соромом, з головою, зраненою моїми ж ударами. Бо приготував я
тенета, щоб їх зловити; а вони, захопивши їх, розбили мені голову.
Взяли вони і стріли мої гострі, які кидав я в них, і ними вбили мене. Я
хотів здолати їх різними пристрастями, вони ж змушували втікати мене
силою хреста. Тому справедливо терплю це я, найбільший безумець, який і
нехотячи, але дав побачити, що протиборці мої вмілі. Напоумитися мені
треба було вже після того, як зазнав поразки я від Христа, після того,
як Ним скинута вся моя сила. Тому що все тоді зробив я, щоб розіп`яли
Його; і смерть Його віддала мене на смерть. Те ж саме зазнав я від
мучеників, піддавшись ганьбі, соромові і сміхові. Я зрушив царів,
приготував муки, щоб мученики, бачачи це, жахнулися і відреклися
Христа. Вони ж не тільки не жахнулися різних кар, але до самої смерті
визнавали Христа. Так і тепер, захотівши перемогти цих в боротьбі, з
великою ганьбою відступив я, переможений. Не в силах я витерпіти
ганьби, якій піддався. Хвалився я великими задумами; а мізерними людьми
скинуті моя могутність і все моє панування. Не знаю, нарешті, що мені
робити, і чим виправдати себе? Люди мізерні і неотесані здобули вінок
перемоги; а я, нещасний, залишився в ганьбі, нахмурився, вражений
жахом, збідніли сили мої. Тому зовсім не знаю, що робити мені бідному,
і як чинити, втікши від цих мужніх подвижників; піду до друзів своїх,
що обрали безтурботне життя, де не буде для мене праці, і не потрібно
також хитрувати. Тому що, в них же самих взявши кайдани, зв`яжу їх
ними; а зв`язавши їх кайданами, до яких вони прихильні, буду мати уже
їх у себе під рукою, як рабів, які завжди добровільно виконують бажання
мої, щоб, хоч в цьому випадку, взявши верх, прийти мені трохи до себе,
і похвалитися ними, як доблесному воїну і переможцю. Тому що, хоч своїм
способом життя вкинуть вони себе в прірву, однак буду ж тішитися їхньою
смертю, і з радістю поведу їх на шлях загибелі, щоб мати спільників у
вогні невгасаючому".
Отже, брати, пізнавши неміч ворога, будемо
уважні до себе, рівняючись на отців. Якщо підемо шляхом, яким вони
йшли; то знайдемо на ньому Господа Ісуса, Який став нашим керівником і
підтримкою. А як тільки ворог побачить, що з нами Христос, правдиве
світло: то зовсім не посміє глянути нам в обличчя; тому що світло, яке
в нас, засліплює очі його.
Отже, зі сказаного вище, христолюбиві
брати, постараємося очистити серця свої, щоб на допомогу собі залучити
благодать Духа; і ворог не зміцниться вже проти нас. Самі ми,
нерозумні, даємо йому силу, віддаляючи себя від Бога відкиданням святих
заповідей. Заставши ж нас оголеними від благодаті, ворог сам веде нас
на шлях свій. Тому благаю вас і безперестанно прошу: втікаймо від
лукавого, втікаймо від нього, розірвімо й кайдани, якими зв`язав він
нас з нашої ж волі. Вдамося до Христа, носячи благе і легке ярмо Його
милосердя, щоб, прямуючи добрим шляхом заповідей Христових, досягти нам
міста, яке приготував Бог тим, хто любить Його. Йому подобає честь і
хвала, Отцю і Сину і Святому Духові, нині і повсякчас і на віки віків!
Амінь.
Преподобний Єфрем Сирин
|