Піст присікає черевоугодництво, а здержливість з молитвою — розпусну похіть.
(Преподобний Ніл Синайський)
Як
на полі ретельно обробленому хліборобськими знаряддями, але не
засіяному корисним насінням з особливою силою виростають бур`яни, так і
у серці того, хто постує, якщо він, задовольняючись одним лише тілесним
подвигом не облачить розум подвигом духовним, тобто молитвою, густо і
сильно виростають бур`яни зарозумілості і високомудрості.
(111.103, Святитель Игнатій Бренчанінов).
Корисний
нам піст тілесний, бо умертвляє пристрасті. Але піст душевний неодмінно
потрібен, тому і тілесний піст без нього - ніщо. Багато хто постує
тілом, але не постує душею. Багато хто дотримується посту в їжі і
напоях, але не у злих помислах, справах, словах. Яка їм з цього
користь? Багато хто постує через день, і два, і більше, але від гніву,
злопам`ятства і помсти постувати не хочуть. Багато хто не вживає м`яса,
риби, вина, але язиком своїм уражають людей, подібних собі - яка їм із
цього користь?
(104,1516, Святитель Тихон Задонський).
"Хлеба
несть, а гневом оп`яняться?” Яка користь знемагати від посту і
злословити ближнього? Яка користь утримуватися від їжі і красти чуже?
Яка потреба виснажувати своє тіло і не нагодувати голодного?
(45, 964, Свт. Іоанн Златоуст).
Той, хто удосконалює себе в утриманні, наближається до здоров`я.
(34,53, Преподобний авва Ісаія).
Перша
заповідь, дана Богом людству, - заповідь про піст. Вона була необхідною
для нас в раю, до падіння нашого, тим більше потрібна вона після
падіння.
(111,86, Святитель Ігнатій Брянчанінов).
Тим і добрий піст, що він відсторонює турботи душі, припиняє пригноблену ним дрімоту, навертає усі помисли до самої душі.
(35,320, Святитель Іоанн Златоуст).
Справжній
піст - відсторонення від зла, утримання язика, угамовування у собі
гніву, відречення від пристрастей, злослів`я, брехні,
клятвопорушництва.
(Преподобний Єфрем Сирин).
Прийшов
піст - мати доброчесності. А який же був час до того дня? Час блуду.
Душа блудила у всьому, що приємне потрапляло на її очі, - і з
зовнішністю, і з речима, а більше - з гріховними пристрастями. Кожен
має свою пристрасть, якій догоджає. Час покласти край. "Впізнай кожний
свою Далілу”(Суд.16.4-21), яка зв`язує тебе і віддає лютим ворогам, і
облиш її. І дано буде тобі більше, ніж Самсону: не волосся лише
відросте - благі помисли і не сила лише повернеться - міць волі, не
лише очі відкриються - розум стане зрячим, і побачиш Господа, і себе, і
що навколо тебе у належному світлі. Нині час слушний, нині день
спасіння!
(107,52-53, Святитель Феофан Затворник).
У
всіх справах потребує людина допомоги Божої, а тому завжди і в усьому
потрібно просити у Творця благословення молитвою старанною. Господь
спочиває у простих серцях. Де немає простоти, там суцільна порожнеча.
Хто в суперечці поступається, той лиш більше набуває. Ось сокира для
вкоріненого самолюбства: віра, смирення, послух. Як робиш добро –
посвячуй його тільки Богові. Тоді на невдячність людей не звертатимеш
уваги. Свої гріхи сповідай і себе одного звинувачуй – тоді лише успіх
прийде. Хто нас хвалить – той нам шкодить. Мусимо мати таку увагу до
внутрішнього життя, щоб не перейматися надміру тим, що діється довкола.
Тоді й не грішитимеш, засуджуючи інших. Нагороди не жди тепер, тільки
потім – на небесах. Блаженний, хто скорботи переносить за правду і живе
благочестиво.
(Прп.старець Амвросій Оптинський)