Древніх відомостей про життя Святого Миколая збереглося небагато.
Одними з джерел є перекази Святого Андрія Критського (VII ст.) та
монаха-студита Іоана з Константинополя (V ст.).
Згідно різних переказів Миколай народився 270-286 рр. у грецькому
місті-колонії Патара у провінції Лікія (Мала Азія), на той час це був
елліністичний регіон.
За переказами його батьки були багатими та глибоко віруючими
християнами, котрі охрестили сина відразу після його народження, що
було рідкістю на той час. Змалку Миколай був дуже релігійним та вирішив
присвятити своє життя богослужінню. Достеменно відомо, що будучи вченим
юнаком, Миколай переселяється до Мири, де продовжує навчання, а його
вуйко-єпископ висвячує ще молодого Миколая на священика.
Оскільки Святий Миколай вважається покровителем моряків, існує
версія, що він також був мореплавцем або рибалкою, але ймовірніше, що
його родина мала певне відношення до рибальства. По смерті батьків сину
залишається великий спадок, він вирішує роздарувати майно потребуючим і
здійснює цей задум протягом тривалого часу.
Роки ранньої душпастирської діяльності Миколая приходять на час
сумісного правління двох римських імператорів Діоклетіана (правління
284—305) та Максиміана (правління 286—305), що й дозволяє приблизно
оцінити вік Миколая. У 303 р. Діоклетіан виголошує право на
переслідування християн. Після абдикації обох імераторів 1 травня 305
р. політика по відношенню до християн у двох частинах імперії була
різною. В той час як у західній частині імператор Констанцій Хлор
(правління 305—306) не допускає до кривавого переслідування християн, у
східній частині імператор Галерій (правління 305—311) продовжує
політику Діоклетіана аж до кінця свого правління і відмінив це рішення
лише помираючи. Цей час з 303 по 311 рр. був найдовшим періодом
переслідування християн у Римськїй імперії.
По смерті Галерія його наступник та одночасний з ним правитель
Ліциній (правління 307—324) був терпимим до християнства. В результаті
чого зростає чисельність послідовників християнської віри, а разом з
цим і кількість єпископів, котрі керували громадою віруючих, мали
значний соціальний та політичний вплив, а також багатства. Нерідко вони
очолювали відповідні міста. Вірогідно у цей час Святий Миколай здобув
посаду єпископа Мирійського. Для чого, згідно тогочасних традицій, його
мали поважати та любити у тій місцевості, що звичайно було результатом
доброчинності. Як і для інших єпископів того часу, популярність Миколая
була запорукою його позиції та впливу.
Багато років св. Миколай був єпископом у Мирі. Згадані вище Св.
Андрій Критський та монах Іоан зі студійського монастиря
(Константинополь) стверджують, що він брав участь у Першому
Вселенському Соборі 325 р. у Нікеї, під час якого вдарив по щоці свого
опонента Арія. Через що був заарештований, але до закінчення собору
звільнений та оправданий. Серед підписів Символу віри його ім'я не
значиться, проте список збережено не повністю.
Помер приблизно у 345 році. День смерті Святого Миколая відзначають
як день Святого Миколая, або просто Миколая щороку 6 грудня за новим
стилем (церкви, що користуються Григоріанським календарем) та 19 грудня
за новим стилем (церкви, що користуються Юліанським календарем).
Діяння Миколая стали причиною появи багатьох історій, завдяки яким він з часом став одним з найважливіших святих.
Один збіднілий чоловік не міг забезпечити своїх трьох доньок
приданим. І, оскільки, відповідно до тамтешніх звичаїв, вони не зможуть
вийти заміж, батько збирався відправити їх займатись проституцією.
Дізнавшись про це, Миколай, на той час ще не єпископ, вирішує
скористатись батьківським спадком, щоб зарадити біді. Протягом трьох
ночей він пробирався до убогої хатини та щоразу закидав крізь вікно, у
кімнату де ночували сестри, шмат золота — на придане для кожної з дочок.
Існує дві версії щодо ночей коли Миколай закидав золото. По одній —
це відбувалось протягом трьох ночей підряд, за іншою — оскільки доньки
були на рік молодша одна одної, то Миколай щороку, у ніч напередодні
повноліття дівчини, приходив до хатини і залишав свій подарунок.
Знову ж таки, існує дві версії щодо закінчення історії. За однією: у
третю ніч батькові сестер вдається викрити особу свого добродія і він
сердечно дякує Миколаю за вчинене. На що Миколай заперечує та
відмовляє, щоб старий дякував Богові, оскільки все від нього. За іншою:
Миколай дізнається про задум батька викрити його і на третю ніч він
вкидає золото не у вікно, а через комин будинку.
Цій історії відповідає часте зображення Св. Миколая на образах з трьома яблуками або трьома золотими кулями.
Саме завдяки цій історії засновано традицію анонімних подарунків на Миколая, особливо бідним та дітям.
Розповідають, що будучи іще немовлям Миколай був настільки побожним,
що у дні посту (середу та п'ятницю) сосав материнське молоко лише один
раз на день. А коли його уперше віднесли до купелі він встав на ноги і
сам стояв.
В XI столітті грецька імперія переживала важкий час. Турки
спустошували її володіння в Малій Азії, розоряли міста і села, вбивали
їх жителів, і супроводжували свої жорстокості зневагою святих храмів,
мощей, ікон і книг. Мусульмани робили замах знищити мощі святителя
Миколая, глибоко шанованого всім християнським світом.
Осквернення святинь обурювало не тільки східних, але й західних
християн. Особливо побоювалися за мощі святителя Миколая християни в
Італії, серед яких було багато греків. Жителі міста Барі, розташованого
на березі Адріатичного моря, вирішили врятувати мощі святителя Миколая.
8 травня кораблі повернулися до Барі і скоро радісна звістка
облетіла все місто. Наступного дня, 9 травня, мощі святителя Миколая
урочисто перенесли до церкви святого Стефана, що знаходилася недалеко
від моря. Через рік була побудована церква на честь святителя Миколая і
освячена папою Урбаном II.
У Маларському соборі (10-15.09.1089 р.), скликаному Римським папою
Урбаном II з метою примирення церков брала участь і делегація Київської
православної митрополії, яку благословив Митрополит Київський і всієї
Руси Іоан ІІI. Члени цієї місії були у м. Барі на освячені перенесеної
гробниці св. Миколая.
Культ святого Миколая починає рости від того часу, коли імператор
Юстиніан І (527—565) збудував на його честь церкву у Царгороді.
Візантійський імператор Мануїл Комнін (1143—1181) державним законом
приписав святкувати день Св. Миколая 6 грудня. З Візантії його культ
поширюється по цілому світі. Найстаріший життєпис св. Миколая походить
з 9-го століття.
На Заході папа Римський Миколай I (858—867) — перший папа з цим
іменем — близько 860-го року збудував у Римі церкву св. Миколая. До
Німеччини його культ привезла візантійська княжна Феофано, дружина
короля Оттона ІІ (973—983). Латинська Церква також святкує св. Миколая
6 грудня. У Франції і Німеччині є понад дві тисячі, а в Англії бл. 400
церков, присвячених Св. Миколаєві.
На Українські землі культ св. Миколая приходить разом із
християнством. В Уставі київського митрополита Георгія (1072 р.), в
9-му правилі згадується, що у день пам'яті Св. Миколая відбувалося
причастя. Найстаршою спорудою, присвяченою Св. Миколаєві на наших
землях вважається ротонда в Перемишлі, що датується 10-м сторіччям. В
другій пол. 11-го століття у Києві на Аскольдовій могилі боярином
Ольмою була збудована церква св. Миколая. На Галицьких землях однією з
найстаріших є церква св. Миколая у Львові, що походить з 13-го століття.
Пісні про св. Миколая належать до найдавніших зразків української поезії, найпопулярнішою з яких є «Ой хто, хто Миколая любить».
«Снігом, снігом та льодами Гей здалека йде в наш край, Йде з гостинцями, дарами Преподобний Миколай!…».
Свято Св. Миколая в Україні є особливо бажаним дитячим святом. За
традицією, в ніч з 18 на 19 грудня Св. Миколай приносить дітям
подарунки і кладе їх під подушку. Серед дітей на західній Україні
встановилася традиція писати Св. Миколаєві листа, у якому дитина вказує
що хорошого та поганого вона вчинила протягом року і просити про
подарунки. Такого листа, як правило, адресується до «Канцелярії Св.
Миколая». Завдяки місцевим ентузіастам, деякий час у Львові
функціонувала така віртуальна канцелярія.
За традицією, старші господарі села на свято збиралися щоб зварити
пшеничного пива. Влаштовувалася гостина, після якої всі весело з
піснями їздили на санях довкола села.
На Харківщині існував звичай святкувати триденні Миколині святки, на
які варили кутю і узвар, щоб у наступному році забезпечити врожай на
жито й плоди. На всій території України влаштовували заздоровні обіди
на честь Миколая Чудотворця з приготуванням ритуального пива й медів.
На Поділлі цього дня чекали «полазника» — чоловіка, який першим зайде
до хати, що віщувало багатство й щастя протягом року. Але раніше через
подвір'я мав пройти хазяїн, дати худобині їсти й привітати її словами:
«Дай, Боже, добрий день, щобись худібонька здорова була та й я з тобою
ще й зі своєю дружиною!». На Київщині хазяїн, прийшовши цього дня із
церкви, брав миску зі свяченою водою, паляницю з грудочкою солі, квача
з різного зілля, ішов кропити господу, худобу та збіжжя, примовляючи:
«Святий Миколай, помилуй та сохрани нас від усякого лиха!».
У місті Мірра (сьогодні — Демре), на подвір'ї церкви, де Св. Миколай
колись служив, встановлено пам'ятник, де він зображений обступленим
дітьми. Також в місті, неподалік церкви, де він був похований і де досі
зберігся його гріб, стоїть пам'ятник Санта-Клаусу.
|