19 січня Православна Церква урочисто відзначає свято Хрещення Господа Бога і Спаса нашого Ісуса Христа.
Богоявленням називається свято тому, що
при Хрещенні Господа явилась світу Пресвята Тройця ( Мф. 3, 13-17; Мк.
1, 9-11; Лк. 3, 21-22). Бог Отець промовляв з небес про Син, Син
хрестився від святого Предтечі Господнього Іоанна, і Дух Святий зійшов
на Сина у вигляді голуба. З древніх часів це свято називалося днем
Просічення і святом Світла, тому що Бог є Світло і явився просвітити «
тих що сидять у пітьмі тіні смертній» ( Мф. 4, 16) і спасти за
благодаттю впалий людський рід.
В древній Церкві був звичай хрестити оголошених у навечір’я Богоявлення, оскільки Хрещення і є духовним просвіщенням людей.
Початок свята Богоявлення відноситься до
апостольських часів. Про нього згадується в Апостольських постановах. З
ІІ століття збереглося свідчення святителя Климента Александрійського
про святкування Хрещення Господнього і про завершуване перед цим святом
нічне бдіння.
В ІІІ столітті на свято Богоявлення
відомі бесіди при Богослужінні святого мученика Іполита і святого
Григорія Чудотворця. У наступні століття – з ІV по ІХ ст. всі великі
отці Церкви Григорій Богослов, Іоанн Золотоуст, Амвросій Медіоланський,
Іоанн Дамаскін проводили особливі бесіди про свято Богоявлення.
Преподобні Йосиф Студит, Феофан і Візантій написали багато пісне співів
на це свято, котрі співаються і зараз на Богослужінні. Преподобний Іоанн
Дамаскін говорив, що Господь хрестився не тому, що Сам мав потребу в
очищенні, але щоб, « водами поховати людський гріх», виконати закон,
відкрити таїнство Святої Тройці і, на кінець, освятити « водне єство» і
подати нам образ і приклад Хрещення.
Свята Церква в святі Хрещення
Господнього утверджує нашу віру в найвищу, неосяжну розуму тайну Трьох
Лиць Єдиного Бога і навчає нас рівночесно сповідувати і прославляти
Святу Тройцю Єдиносущну і Нероздільну; викриває і руйнує хибні вчення
древніх лжеучителів, що намагалися думкою і словом людським осягнути
Творця світу. Церква показує необхідність Хрещення для віруючих в
Христанадихає нас почуттям глибокої вдячності до Просвітителя і
Просвітителя нашого гріховного єства. Вона навчає, що наше спасіння і
очищення від гріхів можливе тільки завдяки силі Благодаті Святого Духа, і
тому необхідно достойно бергти ці благодатні дари Святого Хрещення для
Збереження в чистоті того дорогоцінного одягу, про яку говорить нам
свято Хрещення: « Всі що в Христа хрестилися, у Христа зодягнулися» (
Гал.3,27).
підготував протоієрей Миколай Капітула,
магістр богослів’я, викладач РДС,
клірик Покровського собору, м. Рівне
|